urlop na żądanie

Zgodnie z art. 1672 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Żądanie udzielenia urlopu należy zgłosić najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu. Żądanie urlopu powinno zostać zgłoszone do chwili rozpoczęcia pracy przez pracownika wedle obowiązującego go rozkładu czasu pracy. Opuszczenie miejsca pracy po kilku godzinach jej świadczenia w tym dniu, nawet po zgłoszeniu żądania urlopu, stanowi naruszenie obowiązku pracowniczego, w postaci konieczności przestrzegania ustalonego u pracodawcy czasu pracy. Żądanie udzielenia urlopu może zostać złożone w dowolnej formie (pisemnie, osobiście, telefonicznie, mailem, faksem i inne). Urlop na żądanie stanowi części urlopu wypoczynkowego pracownika i dlatego pracownik może z niego skorzystać tylko wtedy, gdy przysługuje mu do wykorzystania urlop wypoczynkowy w danym roku kalendarzowym. Pracownik może wykorzystać urlop na żądanie w ten sposób, że zawnioskuje o kilka dni z rządu.

Nie wystarczy jednak samo zgłoszenie żądania. Pracownik nie może rozpocząć urlopu na żądanie, dopóki pracodawca nie wyrazi na to zgody. Rozpoczęcie urlopu na żądanie przed udzieleniem zgody przez pracodawcę jest uznawane za nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy, która stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (wyrok SN z 16 września 2008 r., II PK 26/08). Brak sprzeciwu pracodawcy może zostać uznany za dorozumianą zgodę na skorzystanie przez pracownika urlopu. Pracownik nie musi uzasadniać swojego żądania urlopu.

Obowiązek udzielenia pracownikowi urlopu na żądanie nie ma charakteru bezwzględnego i w wyjątkowych sytuacjach pracodawca ma prawo odmówić udzielenia urlopu na żądanie. Nieudzielenie prawidłowo zgłoszonego przez pracownika urlopu na żądanie, uzasadniają jednie szczególne okoliczności, które sprawiają, że pracodawca ma zasługujący na ochronę wyjątkowy interes, który wymaga obecności pracownika w pracy (wyrok SN z 28 października 2008, II PK 123/09)., np. przykład gdy nieobecność pracownika będzie zagrażać  istotnym interesom przedsiębiorstwa. Pracownik nie może nadużywać swojego prawa i żądać urlopu tylko po to, aby zaszkodzić pracodawcy lub wywrzeć na niego presję.

Odmowa udzielenia urlopu może być uznana za wykroczenie przeciwko prawom pracownika wskazanym w  art. 282 §1 pkt 2 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym artykułem, kto wbrew obowiązkowi nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.

Jeśli macie Państwo jakieś pytania dotyczące zagadnienia urlopu na żądanie to zapraszam do skorzystania z usług naszej kancelarii i wysłania pytania za pomocą naszego formularza.

(Comments are closed)

Listopad 2018